Wzrok jest podstawowym sposobem zdobywania przez człowieka wiedzy o otaczającym go świecie. Około 85 % informacji zdobytych niewerbalnie przyswajamy obserwując otoczenie, 11 % za pomocą słuchu, 3,5 % – węchu, 1,5 % – dotyku, 1 % – smaku i innych. (Źródło: COST219).
Wzrok jest zmysłem, który odgrywa istotną rolę w życiu codziennym oraz funkcjonowaniu szkolnym/przedszkolnym dziecka lub ucznia.
Wśród przyczyn niedowidzenia wyróżnić należy:
- wadliwą budowę lub wadliwe funkcjonowanie oka, spowodowane czynnikami wrodzonymi (działające w okresie płodowym) lub nabytymi, jako skutek różnych chorób ogólnych (cukrzyca, gruźlica) i chorób oczu;
- choroby centralnego układu nerwowego (guz mózgu, zapalenie opon mózgowych i mózgu);
- niewłaściwą dietę (brak lub niedobór witaminy A);
- urazy i wypadki.
Dziecko z dysfunkcją w obrębie narządu wzroku charakteryzuje poważnie obniżona ostrość wzroku lub ograniczenie pola widzenia, zaburzenia akomodacji, światłowstręt, oczopląs, czasami zaburzenie w rozpoznawaniu barw. Oznacza to, że zmysł wzroku utrzymuje u nich dominującą rolę w orientowaniu się w przestrzeni i procesach poznawczych, jednak rola ta jest znacznie słabsza i mniej skuteczna niż u zdrowych rówieśników. U dzieci tych wzrosło znaczenie pozostałych zmysłów, zwłaszcza słuchu i dotyku, które powinny być maksymalnie wykorzystywane dla wyrównania i uzupełniania zdobywanych informacji.
- nadpobudliwość,
- zaburzenia orientacji w przestrzeni ,
- zaburzenia koncentracji uwagi ,
- wad postawy ,
- męczliwość,
- bóle głowy,
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- natręctwa
Trudności dzieci niedowidzących w przedszkolu:
- wiele dzieci niedowidzących, szczególnie młodszych cechuje nadmierna pobudliwość psychoruchowa. Są one w ustawicznym ruchu, manipulują drobnymi przedmiotami, przy czym ta nadmierna ruchliwość nie jest uzasadniona sytuacją zewnętrzną;
- często przejawiają zmienność nastroju, łatwo zapalają się do pracy, po czym równie szybko z niej rezygnują;
- są nieśmiałe i przy najdrobniejszym niepowodzeniu tracą wiarę we własne siły, lub też nadmiernie przeceniają swoje umiejętności i możliwości;
- dziecko niedowidzące może charakteryzować wolniejszy proces myślenia, czasem trudności w koncentracji uwagi, zwolnione tempo pracy;
- w pracy z dzieckiem słabo widzącym należy przyjąć zasadę , że praca wzrokowa nie powinna przekraczać 30 minut, w przerwach należy przeprowadzić ćwiczenia pamięciowo – słuchowe;
- wśród dzieci niedowidzących, często zaburzona zostaje sprawność kinetyczna, występują wtedy trudności w zespoleniu pojedynczych ruchów w jedną harmonijną całość;
- zaburzenia spostrzegania utrudniają określenie relacji pomiędzy przedmiotami np.: wyżej – niżej, na prawo – na lewo, nad – pod, za – przed, obok – przed;
- zaburzona koordynacja wzrokowo – ruchowa utrudnia precyzję;
- często występujące zaburzenie orientacji przestrzennej, a w szczególności zaburzenie kierunkowe dotyczące osi pionowej i poziomej uniemożliwiają orientacje w stronach prawa-lewa, góra-dół;
- poziom analizy i syntezy wzrokowej ma duże znaczenie nie tylko dla różnicowania kształtów figur, ale również ich zapamiętywania i odwzorowywania na podstawie modelu;
- rysunek dziecka niedowidzącego jest schematyczny, zawiera niewielką liczbę elementów, może brakować pomiędzy nimi współzależności.
Trudności uczniów niedowidzących w szkole/przedszkolu:
- niechęć do pracy wzrokowej, drażliwość;
- skrócony czas koncentracji uwagi, męczliwość;
- problemy z wychwytywaniem i dostrzeganiem istotnych bodźców wzrokowych;
- zaburzona orientacja i wyobraźnia przestrzenna;
- brak trwałej pamięci wzrokowej;
- zaburzone postrzeganie relacji przestrzeni i głębi;
- mylenie liter o podobnych kształtach;
- mylenie wyrazów o podobnej strukturze;
- przestawianie liter;
- nieprawidłowa technika czytania;
- brak rozumienia tekstu w całości;
- wolniejsze tempo czytania związane z problemami w spostrzeganiu całego wyrazu, zdania;
- problemy z rozumieniem tekstu (konieczność koncentracji na postrzeganiu kształtu poszczególnych liter);
- możliwe trudności w pisaniu z uwagi na obniżoną sprawność spostrzegania i zakłóconą koordynację wzrokowo – ruchową;
- możliwe popełnianie wielu błędów: przestawianie, mylenie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne, złe rozplanowanie stron w zeszycie;
- problemy z czytaniem obszernych tekstów, działań matematycznych, map;
- problemy z właściwym postrzeganiem i zapamiętywaniem figur geometrycznych;
- trudności w nawiązywaniu kontaktów, nieśmiałość, zaniżona samoocena.
- Nauczyciele pracujący z takimi dziećmi powinni stosować się do kilku zasad tj.
- rozwój dziecka z uszkodzonym wzrokiem, które nie ma dodatkowych deficytów może przebiegać normalnie w sferze psychicznej i społecznej;
- dziecko takie może rozwijać się psychicznie i społecznie w takim samym czasie, co dzieci dobrze widzące;
- procesy poznawcze i działanie dzieci z uszkodzonym wzrokiem są ze swej natury wolniejsze niż dzieci widzących,
- dzieci z uszkodzonym wzrokiem wymagają większego zaangażowania, pracy i cierpliwości oraz współpracy nauczycieli i rodziców oraz współdziałania rówieśników.
Wskazówki
do pracy z uczniem:
-
właściwe
umiejscowienie dziecka w klasie:
-
zapobiegające
odblaskowi pojawiającemu się w pobliżu okna, -
zapewniające
właściwe oświetlenie oraz widoczność, -
umożliwiające
dogodny dostęp do tablicy (możliwość łatwego podejścia, gdy
uczeń nie rozpoznaje pisma ze swojego miejsca);
-
ograniczanie
wszelkich błyszczących powierzchni o niepożądanym odblasku; -
unikanie
podczas zapisów na tablicy innych kolorów kredy niż biały i
żółty; -
zachęcanie
ucznia do korzystania z przyborów pisarskich o ciemnej,
równomiernej kresce; -
zezwalanie
na odpisywanie od sąsiada z ławki podczas przepisywania tekstu; -
udostępnianie
tekstów (np. testów sprawdzających wiedzę) w wersji
powiększonej; -
podawanie
modeli i przedmiotów do obejrzenia z bliska; -
zwracanie
uwagi na szybką męczliwość dziecka związaną ze zużywaniem
większej energii na patrzenie i interpretację
informacji uzyskanych drogą wzrokową (wydłużanie czasu
na wykonanie określonych zadań); -
umożliwienie
dziecku korzystania z kaset z nagraniami lektur szkolnych; -
w
geometrii, technice, wprowadzanie uproszczonych konstrukcji z
ograniczoną do koniecznych liczbą
linii pomocniczych; -
umożliwienie
uczniowi wykonywania konstrukcji geometrycznych na kartkach
większego formatu; -
dodatkowe
omawianie i objaśnianie zadań z treścią, którym dla lepszego
zrozumienia towarzyszą odpowiednie rysunki czy ilustracje; -
korzystanie
z map o mniejszej ilości szczegółów; -
przy
demonstracji map, plansz i tablic z rysunkami, diagramami,
schematami i tabelami zwracanie uwagi na ich czytelność, tzn. czy
są one odpowiedniej wielkości, narysowane odpowiedniej grubości
liniami, z odpowiednim kontrastem barwnym i kontrastem
w stosunku do tła; -
ograniczenie
wymagań w zakresie kaligraficznym; -
częste
zadawanie pytania- „co widzisz?”, w celu sprawdzenia i
uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych; -
słowne objaśnianie wszystkiego co
ma zrobić uczeń, aby w pełni mógł uczestniczyć
w zajęciach.
BIBLIOGRAFIA
- Kuczyńska -Kwapisz J. (2004), dzieci niewidome i słabowidzące, Warszawa,
- Lipkowski O., (1981), Pedagogika specjalna. Zarys, Warszawa,
- Polak Z., (2000), Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Lublin
- Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa
- https://portal adaptacje.uw.edu.pl – red. Paplińska M.
- https://www.ore.edu.l/2015/03 dysfunkcja-wzroku/ – red. Łuniewska M.
Opracowała: Agnieszka Kowalska –
tyflopedagog