Wpływ niedowidzenia na funkcjonowanie dziecka/ucznia

Wzrok jest podstawowym sposobem zdobywania przez człowieka wiedzy o otaczającym go świecie. Około 85 % informacji zdobytych niewerbalnie przyswajamy obserwując otoczenie, 11 % za pomocą słuchu, 3,5 % – węchu, 1,5 % – dotyku, 1 % – smaku i innych. (Źródło: COST219).

Wzrok jest zmysłem, który odgrywa istotną rolę w życiu codziennym oraz funkcjonowaniu szkolnym/przedszkolnym dziecka lub ucznia.

Wśród przyczyn niedowidzenia wyróżnić należy:

  • wadliwą budowę lub wadliwe funkcjonowanie oka, spowodowane czynnikami wrodzonymi (działające w okresie płodowym) lub nabytymi, jako skutek różnych chorób ogólnych (cukrzyca, gruźlica) i chorób oczu;
  • choroby centralnego układu nerwowego (guz mózgu, zapalenie opon mózgowych i mózgu);
  • niewłaściwą dietę (brak lub niedobór witaminy A);
  • urazy i wypadki.

Dziecko z dysfunkcją w obrębie narządu wzroku charakteryzuje poważnie obniżona ostrość wzroku lub ograniczenie pola widzenia, zaburzenia akomodacji, światłowstręt, oczopląs, czasami zaburzenie w rozpoznawaniu barw. Oznacza to, że zmysł wzroku utrzymuje u nich dominującą rolę w orientowaniu się w przestrzeni i procesach poznawczych, jednak rola ta jest znacznie słabsza i mniej skuteczna niż u zdrowych rówieśników. U dzieci tych wzrosło znaczenie pozostałych zmysłów, zwłaszcza słuchu i dotyku, które powinny być maksymalnie wykorzystywane dla wyrównania i uzupełniania zdobywanych informacji.

Na skutek zaburzeń widzenia, dzieci mogą mieć dodatkowe zaburzenia, utrudniające funkcjonowanie w otoczeniu, uczenie się, zabawę. Są to:

  • nadpobudliwość,
  • zaburzenia orientacji w przestrzeni ,
  • zaburzenia koncentracji uwagi ,
  • wad postawy ,
  • męczliwość,
  • bóle głowy,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • natręctwa

Trudności dzieci niedowidzących w przedszkolu:

  • wiele dzieci niedowidzących, szczególnie młodszych cechuje nadmierna pobudliwość psychoruchowa. Są one w ustawicznym ruchu, manipulują drobnymi przedmiotami, przy czym ta nadmierna ruchliwość nie jest uzasadniona sytuacją zewnętrzną;
  • często przejawiają zmienność nastroju, łatwo zapalają się do pracy, po czym równie szybko z niej rezygnują;
  • są nieśmiałe i przy najdrobniejszym niepowodzeniu tracą wiarę we własne siły, lub też nadmiernie przeceniają swoje umiejętności i możliwości;
  • dziecko niedowidzące może charakteryzować wolniejszy proces myślenia, czasem trudności w koncentracji uwagi, zwolnione tempo pracy;
  • w pracy z dzieckiem słabo widzącym należy przyjąć zasadę , że praca wzrokowa nie powinna przekraczać 30 minut, w przerwach należy przeprowadzić ćwiczenia pamięciowo – słuchowe;
  • wśród dzieci niedowidzących, często zaburzona zostaje sprawność kinetyczna, występują wtedy trudności w zespoleniu pojedynczych ruchów w jedną harmonijną całość;
  • zaburzenia spostrzegania utrudniają określenie relacji pomiędzy przedmiotami np.: wyżej – niżej, na prawo – na lewo, nad – pod, za – przed, obok – przed;
  • zaburzona koordynacja wzrokowo – ruchowa utrudnia precyzję;
  • często występujące zaburzenie orientacji przestrzennej, a w szczególności zaburzenie kierunkowe dotyczące osi pionowej i poziomej uniemożliwiają orientacje w stronach prawa-lewa, góra-dół;
  • poziom analizy i syntezy wzrokowej ma duże znaczenie nie tylko dla różnicowania kształtów figur, ale również ich zapamiętywania i odwzorowywania na podstawie modelu;
  • rysunek dziecka niedowidzącego jest schematyczny, zawiera niewielką liczbę elementów, może brakować pomiędzy nimi współzależności.

Trudności uczniów niedowidzących w szkole/przedszkolu:

  • niechęć do pracy wzrokowej, drażliwość;
  • skrócony czas koncentracji uwagi, męczliwość;
  • problemy z wychwytywaniem i dostrzeganiem istotnych bodźców wzrokowych;
  • zaburzona orientacja i wyobraźnia przestrzenna;
  • brak trwałej pamięci wzrokowej;
  • zaburzone postrzeganie relacji przestrzeni i głębi;
  • mylenie liter o podobnych kształtach;
  • mylenie wyrazów o podobnej strukturze;
  • przestawianie liter;
  • nieprawidłowa technika czytania;
  • brak rozumienia tekstu w całości;
  • wolniejsze tempo czytania związane z problemami w spostrzeganiu całego wyrazu, zdania;
  • problemy z rozumieniem tekstu (konieczność koncentracji na postrzeganiu kształtu poszczególnych liter);
  • możliwe trudności w pisaniu z uwagi na obniżoną sprawność spostrzegania i zakłóconą koordynację wzrokowo – ruchową;
  • możliwe popełnianie wielu błędów: przestawianie, mylenie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne, złe rozplanowanie stron w zeszycie;
  • problemy z czytaniem obszernych tekstów, działań matematycznych, map;
  • problemy z właściwym postrzeganiem i zapamiętywaniem figur geometrycznych;
  • trudności w nawiązywaniu kontaktów, nieśmiałość, zaniżona samoocena.
  • Nauczyciele pracujący z takimi dziećmi powinni stosować się do kilku zasad tj.
  • rozwój dziecka z uszkodzonym wzrokiem, które nie ma dodatkowych deficytów może przebiegać normalnie w sferze psychicznej i społecznej;
  • dziecko takie może rozwijać się psychicznie i społecznie w takim samym czasie, co dzieci dobrze widzące;
  • procesy poznawcze i działanie dzieci z uszkodzonym wzrokiem są ze swej natury wolniejsze niż dzieci widzących,
  • dzieci z uszkodzonym wzrokiem wymagają większego zaangażowania, pracy i cierpliwości oraz współpracy nauczycieli i rodziców oraz współdziałania rówieśników.

Wskazówki
do pracy z uczniem:

  • właściwe
    umiejscowienie dziecka w klasie:

    • zapobiegające
      odblaskowi pojawiającemu się w pobliżu okna,

    • zapewniające
      właściwe oświetlenie oraz widoczność,

    • umożliwiające
      dogodny dostęp do tablicy (możliwość łatwego podejścia, gdy
      uczeń nie rozpoznaje pisma ze swojego miejsca);

  • ograniczanie
    wszelkich błyszczących powierzchni o niepożądanym odblasku;

  • unikanie
    podczas zapisów na tablicy innych kolorów kredy niż biały i
    żółty;

  • zachęcanie
    ucznia do korzystania z przyborów pisarskich o ciemnej,
    równomiernej kresce;

  • zezwalanie
    na odpisywanie od sąsiada z ławki podczas przepisywania tekstu;

  • udostępnianie
    tekstów (np. testów sprawdzających wiedzę) w wersji
    powiększonej;

  • podawanie
    modeli i przedmiotów do obejrzenia z bliska;

  • zwracanie
    uwagi na szybką męczliwość dziecka związaną ze zużywaniem
    większej energii na patrzenie i interpretację
    informacji uzyskanych drogą wzrokową (wydłużanie czasu
    na wykonanie określonych zadań);

  • umożliwienie
    dziecku korzystania z kaset z nagraniami lektur szkolnych;

  • w
    geometrii, technice, wprowadzanie uproszczonych konstrukcji z
    ograniczoną do koniecznych liczbą
    linii pomocniczych;

  • umożliwienie
    uczniowi wykonywania konstrukcji geometrycznych na kartkach
    większego formatu;

  • dodatkowe
    omawianie i objaśnianie zadań z treścią, którym dla lepszego
    zrozumienia towarzyszą odpowiednie rysunki czy ilustracje;

  • korzystanie
    z map o mniejszej ilości szczegółów;

  • przy
    demonstracji map, plansz i tablic z rysunkami, diagramami,
    schematami i tabelami zwracanie uwagi na ich czytelność, tzn. czy
    są one odpowiedniej wielkości, narysowane odpowiedniej grubości
    liniami, z odpowiednim kontrastem barwnym i kontrastem
    w stosunku do tła;

  • ograniczenie
    wymagań w zakresie kaligraficznym;

  • częste
    zadawanie pytania- „co widzisz?”, w celu sprawdzenia i
    uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych;

  • słowne objaśnianie wszystkiego co
    ma zrobić uczeń, aby w pełni mógł uczestniczyć
    w zajęciach.

BIBLIOGRAFIA

  1. Kuczyńska -Kwapisz J. (2004), dzieci niewidome i słabowidzące, Warszawa,
  2. Lipkowski O., (1981), Pedagogika specjalna. Zarys, Warszawa,
  3. Polak Z., (2000), Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Lublin
  4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa
  5. https://portal adaptacje.uw.edu.pl – red. Paplińska M.
  6. https://www.ore.edu.l/2015/03 dysfunkcja-wzroku/ – red. Łuniewska M.

Opracowała: Agnieszka Kowalska –
tyflopedagog

Opublikowano

Skip to content