Podstawa prawna:-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe (Dz. U. 2016 poz. 59),–
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017, poz. 1635).
§ 1
- W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pułtusku organizowane jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dzieci (WWRD) w celu pobudzenia psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Do WWRD kwalifikowane są dzieci posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, na wniosek złożony przez ich rodziców.
- Dzieci kwalifikowane są zgodnie z kolejnością składanych wniosków.
- Liczba dzieci objętych WWRD w danym roku szkolnym warunkowana jest aktualnymi możliwościami kadrowo- organizacyjnymi Poradni, zgodnie z zatwierdzonym Arkuszem Organizacji.
§ 2
- Realizacją WWRD w Poradni zajmują się zespoły pracowników powołane zarządzeniem Dyrektora (pracownicy Poradni lub specjaliści zatrudnieni z zewnątrz posiadający wymagane kwalifikacje do pracy z małymi dziećmi).
- Rodzaj oferowanego wsparcia uzależniony jest od indywidualnych potrzeb rozwojowych danego dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychoruchowych i potrzeb dziecka, przy czym w okresie urlopowym od lipca do sierpnia, ustalona liczba godzin dla danego dziecka może ulec zmianie.
- Zajęcia w ramach WWRD są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych WWRD. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach WWRD ustala dyrektor Poradni
§ 3
- W skład zespołu WWRD wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym (zgodnie z indywidualnymi potrzebami dziecka):
– pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,- psycholog,- logopeda,- inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
§ 41. Do zadań zespołu należy w szczególności:1) ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie;2) nawiązanie współpracy z:a) przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,b) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,c) ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;4) ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;5) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.2. Pracę wszystkich zespołów koordynuje dyrektor Poradni, a pracę podzespołów dla konkretnych dzieci- powołani przez niego koordynatorzy zespołów.3. Do zadań zespołu należy również:a) wyznaczenie opiekuna sprawującego pieczę nad całokształtem procesu wspomagania rozwoju danego dziecka,b) wymiana informacji między specjalistami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem.4. Pracę zespołu koordynuje dyrektor Poradni lub upoważniony przez dyrektora nauczyciel, zwany koordynatorem zespołu.5. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania – dokumentacja ta zawarta jest w Karcie oddziaływań wspomagających dziecko objęte opieką zespołu. Dokumentacja obejmuje również monitorowanie postępów dziecka.
§ 5
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:
a) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalenie właściwych reakcji na te zachowania,b) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,c) identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 6
- Zespół opracowuje indywidualny program terapeutyczny dla każdego dziecka objętego WWRD, który w szczególności określa:
1) sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;2) wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu;3) w zależności od potrzeb – zakres współpracy z podmiotami o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 regulaminu.4) sposób oceny postępów dziecka.
§ 7
- Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach programu, w tym prowadzi arkusz obserwacji dziecka, który zawiera:
1) imię i nazwisko dziecka;2) numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;3) ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;4) ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;5) informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.
- Zespół prowadzi dokumentację swojej pracy- Indywidualne Teczki Dziecka, które zawierają:
1) Opinię o potrzebie WWRD,2) Wniosek rodzica o objęcie dziecka wspomaganiem3) Zarządzenie dyrektora Poradni powołujące składa osobowy terapeutów do prowadzenia WWRD wraz z przydziałem rodzajów wsparcia i ich wymiaru4) Indywidualny program terapeutyczny opracowany przez zespół do spraw WWRD przy współpracy z rodzicem (zawierający podpisy),5) Karty potwierdzające realizację zajęć, w tym jego obecności.6) Ewaluację zajęć i ocenę postępów dziecka (półroczna i roczna) wraz z wnioskami do dalszej pracy.
§ 8
Regulamin niniejszy obowiązuje od dnia 01.09.2017 roku.